[institut] Promocija nauke i poznavanje zakona prelamanja svetlosti

Mirjana Bozic bozic at ipb.ac.rs
Tue Oct 1 22:42:47 CEST 2013

Postovane koleginice i kolege,

Iako  vec  nekoliko godina rukovodim projektima  koje  podrzava Centar
za promociju nauke, tek pre nekoliko dana sam saznala da se od 2 do  3
oktobra u Narodnoj banci  Srbije u Beogradu, u organizaciji CPN,
odrzava  First SEE Regional Science Promotion Conference
http://sciprom.cpn.rs/

U nameri da vidim program konferencije, posetila sam sajt CPN. Posle
pregledanja programa,  na tome sajtu  mi je privukao   paznju  naslov
“Sta je boja?” . Ovaj naslov    vodi  na stranicu
http://elementarium.cpn.rs/naukografike/sta-je-boja/

Otvorivsi  tu stranicu, ugledala sam  crtez razlaganja bele svetlosti
kroz prizmu koji me je  iznenadio,  jer je potpuno pogresan. Greska se
sastoji u pogresnom prikazivanju prelamanja svetlosti. Naime,  beli zrak
pada na prizmu pod uglom koji gradi veoma mali ugao sa normalom na tu
granicnu povrsinu (mada normala nije oznacena, ali svako moze da je
zamisli, tj. docrta). Kada docrtate tu normalu onda vidite da zraci
razlicitih talasnih duzina (boja)  unutar prizme su sa iste strane te
normale. Ista greska je napravljena i na granicnoj povrsini  na kojoj
zraci napustaju prizmu. Upadni i izlazni zraci su sa iste strane
normale.

Jos u  osnovnoj i srednjoj skoli  se uci, da se pri prelamanju
svetlosti upadni zrak i prelomljeni zrak  nalaze sa razlicitih strana
normale na povrsinu.

Da iznenadjenje bude jos vece, kada  na  Web stranici
http://elementarium.cpn.rs/naukografike/sta-je-boja/
kliknete na “Istrazite vise o fenomenu boje”, otvara se clanak “Boja i
iluzija”, u kome autor pise o Geteovoj teoriji vidjenja boja. U tom
clanku  je  dat korektan crtez  disperzije  pomocu  prizme (preuzet
ocigledno  iz neke klasicne knjige cija referenca nije data) kao  i
fotografija  prizme na kojoj se desava disperzija  (bez navodjenja
izvora).

Zakljucuje se da je autor/autori  ovih  clanaka na Web stranici CPN
neobrazovana i nepismene licnost. To je prepisivac  koji pogresno
prepisuje,  ne razume  ono sto prepisuje i ne citira izvore.  Da li
Centar za promociju nauke, i naucnici u Srbiji,  treba to da dopuste?

Nadam se da cete razmisliti o ovome pitanju,  i da ce naucnici,
profesori i nastavnici u  Srbiji zahtevati  da  se na Web portalu Centra
za promociju nauke  objavljuju potpisani   tekstovi,  ciji autora  su
naucno pismeni.

Srdacan pozdrav,
Prof. dr. Mirjana Popovic Bozic

--