[institut] Promocija nauke i poznavanje zakona prelamanja svetlosti

Nenad Simonovic simonovic at ipb.ac.rs
Wed Oct 2 12:23:37 CEST 2013

U potpunosti se slazem sa koleginicom Mirjanom Bozic.
Medjutim, pogresno prikazano razlaganje prizme, koje
je svakako najupadjivija nekorektnost, nije i jedina.

Naime, vec na sledecoj ilustraciji (ispod prizme) koja
prikazuje elektromagnetni spektar (po talasnim duzinama)
pojedine oblasti spektra su nekorektno obelezene:
y-zracenje (umesto gama-zracenje), FM radiotalasi
(umesto ultra kratki radio talasi - UKT), AM radiotalasi
(umesto kratki, srednji i dugi talasi - KT, ST, DT).
Skracenice FM i AM oznacavaju vrstu modulacije radio talasa
(frekventna odnosno amplitudna) kada se oni koriste za
prenos informacija i to nema veze sa talasnom duzinom
(UKT mogu biti amplitudno modulisani, kao sto se i KT,
ST i DT mogu frekventno modulisati - ovo ne govorim kao
teorijski fizicar, vec kao neko ko se jos od osnovne
skole bavio radio amaterstvom). Poistovecivanje ovih
potpuno razlicitih pojmova je mozda prihvatljivo u
svakodnevnom govoru (posto se u radio difuziji za UKT
najcesce koristi frekvantna, a kod ovih drugih amplitudna
modulacija), ali svakako nije u naucnom recniku.
Otprilike isti nivo "naucnog" izrazavanja bismo imali
kada bismo govorili o prostiranju radio talasa kroz "etar".

Nenad Simonovic
Naucni savetnik
Institut za fiziku
Pregrevica 118, 11080 Beograd